مدت تحصیل رشته مامایی و طرح مامایی چند سال است؟

بایدها و نبایدهای رشته مامایی
()

برخلاف باقی رشته‌های علوم پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی و… که دانشجویان مشغول تحصیل در رشته دکتری عمومی هستند، رشته مامایی در رشته کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری ارائه می‌شود.

دوران تحصیل در رشته مامایی ۴ سال است. شما برای کسب مدرک کارشناسی ارشد مامایی باید دو سال دیگر در این رشته تحصیل کنید و برای دستیابی به مدرک دکتری تخصصی نیز نیاز به چهار سال تحصیل دیگر در این مقطع دارید.

دوره کاردانی مامایی چند سال است؟

دروه کاردانی مامایی شامل دو سال تحصیل است و نیاز به گذراندن چهار ترم تحصیلی دارد. کاردانی مامایی در دوره روزانه دانشگاه‌های سراسری پذیرش دارد.

Midwifery courses 3

پذیرش در دوره کاردانی مامایی بدون کنکور بوده و مربوط به سال‌های ۹۴ تا ۹۷ است. بهتر است که بدانید طی این بازه زمانی ظرفیت پذیرش بدون کنکور رشته مامایی در دانشگاه‌های روزانه حدود ۳۰ نفر بود.

دوره کارشناسی مامایی چند سال است؟

از سال ۹۷ به بعد پذیرش رشته مامایی در دانشگاه‌های روزانه مانند دیگر رشته‌های علوم پزشکی در رشته کارشناسی ارشد بود. در پاسخ به این سوال که رشته مامایی چند نیم سال دارد و هر ترم تحصیلی آن شامل چند ماه است؟ باید بگوییم که طول دوران تحصیل در رشته مامایی 4 سال بوده و تعداد ترم‌هایی که باید گذرانده شوند 8 ترم است.

هر ترم 4 ماه به طول می‌انجامد که شما باید 135 واحد را به صورت نظری و عملی در این هشت ترم پاس کنید. دروس عمومی این رشته با دیگر رشته‌های دانشگاهی مشترک هستند. دانشجویان این رشته از ترم دوم تحصیل وارد بیمارستان‌ها شده و در کنار دروس تئوری، به یادگیری دروس عملی مشغول می‌شوند.

دروس رشته کارشناسی ارشد مامایی شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۶۲ واحد دروس تخصصی، ۱۶ واحد دروس دوره کاراموزی و ۲۰ واحد نیز دروس علوم پایه است.

دوره کارشناسی ارشد و دکترا مامایی چند سال است؟

بعد از اینکه مدرک لیسانس خود را در رشته مامایی دریافت کردید، در صورت تمایل این امکان وجود دارد که در این رشته ادامه تحصیل داشته باشید. شما می‌توانید از طریق شرکت در کنکور سراسری دو گرایش بهداشت مادر و کودک و آموزش مامایی را برای ارشد انتخاب کنید.

Midwifery courses 1

البته اگر علاقه داشته باشید می‌توانید در دیگر رشته‌های زیر شاخه علوم پزشکی مانند علوم تشریحی، سلامت سالمندی، آموزش بهداشت، مشاوره در مامایی، مامایی و علوم تغذیه شرکت کنید. طول دوران ارشد مانند هر رشته دیگر برای مامایی نیز 2 سال است.

دکترای تخصصی این رشته نیز که به تازگی در ایران تاسیس شده است امکان ادامه تحصیل را برای دانشجویان متقاضی آماده کرده است. بعد از اینکه مدرک دکترا در مامایی را دریافت کردید، امکان تدریس در دانشگاه نیز برای شما فراهم می‌شود. البته پروسه این کار ممکن است طولانی و سخت باشد.

طرح مامایی چه مدت طول می‌کشد؟

دانشجویان مامایی در ترم‌های آخر می‌توانند در طرح به صورت اختیاری شرکت کنند. دیگر رشته‌های زیر شاخه پزشکی طرح اجباری دارند؛ اما ماما می‌تواند طرح خود را برای دستیابی به مهارت بیشتر بگذراند. اگر قصد دارید به صورت کامل با رشته مامایی مخصوصا زایمان و کار در بیمارستان‌‌ها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا طرح‌ را بگدرانید.

شما باید برای این کار سه ماه بعد از فارغ التحصیلی در سایت طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت tarhplus.behdasht.gov.ir برای آن ثبت نام کنید. بعد از آن بیمارستان مورد نظر به شما ابلاغ میشود که مانند دیگر طرح‌های رشته‌های پزشکی در مناطق محروم نیست.

البته بهتر است تا طرح در مناطق محروم را انتخاب کنید. زیرا انجام زایمان طبیعی در آن‌جا بیشتر از شهرها است و شما می‌توانید مهارت خود را به اندازه کافی بالا برده و البته سریع‌تر طرح خود را از باقی افراد به پایان برسانید.

Midwifery field 4

وظایف یک ماما در حیطه شغلی خود چیست؟

در ادامه بحث بایدها و نبایدهای رشته مامایی می‌خواهیم به شرح وظایف ماما بپردازیم.‍‍ این وظایف شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف ماما، نقش مشاوره‌ای او است. او وظیفه دارد در مورد آموزش بهداشت به تمام اعضای خانواده مشاوره دهد. این مشاوره تنها مختص بانوان نیست.
  • آموزش نکات سلامتی به تمام بانوان و دخترانی که در سنین باروری هستند.
  • انجام مشاوره و همچنین دادن اطلاعات کافی و راهنمایی‌های لازم قبل و بعد از ازدواج
  • انجام تمام مراقبت‌های بارداری شامل مراقبت‌های قبل، بعد و حین بارداری بر عهده ماما است.
  • شناخت عوامل خطر در خانم‌های باردار و بیماری‌های مربوط به زنان بر عهده ماما است. اگر در این زمینه نیاز به انجام اعمال جراجی یا تخصص ویژه باشد، ماما باید فرد را به متخصص زنان ارجاع دهد تا درمان‌های لازم برای فرد شروع شود.
  • انجام زایمان‌های طبیعی بر عهده ماما است. اما اگر به هر دلیل فرد قادر به انجام زایمان طبیعی نباشد، ماما باید او را به پزشک زنان و زایمان برای انجام سزارین ارجاع دهد.
  • مراقبت‌های اولیه از مادر باردار، نوزادان و همچنین کودکان تا سن شش سالگی بر عهده ماما است.

در ادامه بحث بایدها و نبایدهای رشته مامایی به شما توصیه می‌کنیم که اگر قصد انتخاب رشته مامایی را دارید، تمام این شرایط و وظایف را مد نظر داشته باشید و واقع بینانه تصمیم بگیرید. افرادی که وارد این رشته می‌شوند، در دوران کاراموزی و پس از اتمام دوران تحصیل با افراد زیادی سر و کار دارند که این موضوع نیازمند صبر و تحمل بالایی است.

همچنین ماما در طول روز با خون و خونریزی سروکار داشته و ممکن است شیفت‌های شبانه سنگینی در بیمارستان‌های مختلف داشته باشد. به همین دلیل باید از توان جسمی و روحی بالایی برخوردار باشد.

بازار کار و سختی های رشته مامایی

بعد از آشنایی کامل با تمام مقاطع تحصیلی رشته مامایی سوال مهم بیشتر متقاضیان این رشته درباره بازارکار و البته درآمد آن است. مامایی به عنوان یک حرفه مهم و به طور گسترده در جوامع مورد توجه قرار می‌گیرد. کسانی که تحصیلات مامایی خود را به پایان می‌رسانند این فرصت را دارند که در موسسات دولتی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، زایشگاه‌ها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی خدمت کنند.

Senior midwifery

البته پس از انجام حدود ۷۵ زایمان طبیعی، واجد شرایط دریافت مجوز برای ایجاد مطب خصوصی نیز هستند. هم‌چنین افراد فارغ التحصیل در مامایی می‌توانند مسئولیت نظارت بر کارآموزان مامایی را در طول آموزش عملی در دانشکده‌های پرستاری و مامایی بر عهده بگیرند. اگر قصد داشته باشید این رشته را تا ارشد ادامه دهید، امکان دریافت پست‌های مدیریتی و سرپرستی بخش در مراکز بهداشت و درمان نیز برای شما وجود دارد.

نکته مهم دیگر درآمد ماما است. افرادی که قصد کار در این رشته را دارند، نسبت به مکانی که قرار است در آن فعالیت داشته باشند، سمت و حتی شهر محل کار نیز می‌توانند درآمد متفاوتی را دریافت کنند.

با این حال برای افرادی که در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها فعالیت دارند یک حقوق پایه در نظر گرفته می‌شود که کارانه، اضافه کار و حق زایمان در صورت کار در زایشگاه به آن اضافه می‌شود. بنابراین باید میزان دقیق حقوق رشته مامایی را هر سال بر پایه قانون کار در نظر بگیرید. افرادی که مجوز مطب دریافت می‌کنند یا در درمانگاه‌ها کار می‌کنند، درآمد بیشتری را می‌توانند داشته باشند.

سخن پایانی از رشته مامایی

برای تحصیل در رشته مامایی و تبدیل شدن به یک مامای حرفه‌ای نیاز است تا در کنکور سراسری این رشته پذیرفته شوید. گذراندن واحدهای درسی با نمرات خوب و البته شرکت در طرح که برای ماما اختیاری است نیز این امکان را به شما می‌دهد تا در بازار کار این رشته نسبت به باقی افراد متمایز باشید.

باید به یاد داشته باشید که این رشته با زنان و زایمان متفاوت است و این امکان برای شما وجود ندارد تا ادامه تحصیل خود را در رشته زنان و زایمان بگذرانید. پس برای اینکه کاملا بر اساس علاقه خود پیش بروید، باید از یک مشاور آگاه در این زمینه کمک بگیرید. اگر در این باره اطلاعات بیشتری دارید، بسیار خرسند می‌شویم تا آن‌ها را با ما و بقیه خوانندگان به اشتراک بگذارید.

این رشته یکی از پرکاردترین رشته‌های علوم پزشکی در تمام کشورها محسوب می‌شود که دانشجویان می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود در مراکز درمانی مختلف مانند درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها زایشگاه‌ها و… مشغول به کار شوند.

رشته‌های علوم پزشکی امروزه از پرطرفدارترین رشته‌ها برای داوطلبان کنکور محسوب می‌شوند. تقاضا برای ورود به این رشته‌ها بالا بوده و رقابت سختی نیز بین داوطلبان شکل گرفته است. رشته مامایی نیز یکی از این رشته‌های محبوب است که امنیت شغلی خوبی داشته و از حقوق و مزایای خوبی نیز برخوردار است.

رشته مامایی چیست؟

رشته مامایی یکی از رشته‌هایی پیراپزشکی بوده و شما برای انتخاب آن باید رتبه لازم را در کنکور سراسری تجربی کسب کنید. مامایی به دلیل اهمیتی که دارد در بعضی منابع به عنوان یک شغل مقدس معرفی شده است.

در گذشته خانم‌هایی بودند که به بانوان باردار برای وضع حمل کمک میکردند و فرزندان آنها را به دنیا می‌آوردند. به این افراد ماما گفته می‌شد؛ اما امروزه رشته مامایی متفاوت بوده و ماما به فردی گفته می‌شود که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را در این زمینه دریافت کرده است. به عبارت بهتر، این فرد موفق به دریافت پروانه رسمی مامایی از مراجع مربوطه شده است.

midwifery

بسیاری از افراد رشته مامایی را با رشته زنان و زایمان اشتباه گرفته و به دنبال کسب تخصص زنان و زایمان هستند. بهتر است که بدانید رشته زنان و زایمان مربوط به فردی است که پس از گذراندن ۷ سال دوره پزشکی عمومی، در آزمون تخصص شرکت کرده و در رشته زنان و زایمان قبول شده است. این فرد پس از گذراندن ۴ سال تحصیل در این رشته به عنوان متخصص زنان و زایمان فارغ التحصیل می‌شود.

نظرت درباره محتوا چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بده

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

مائده شرقی وب‌سایت
مدیر عامل موسسه آموزشی عصر جدید مامایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *