راهنمای مراقبت لیشمانیوز جلدی (سالک) در ايران

راهنمای مراقبت لیشمانیوز جلدی (سالک) در ایران _ کنکور ارشد مامایی
()

پیشگفتار

بیماری سالك در مناطق گرمسیری امریكا، آفریقا و شبه قاره هند و در نواحی نیمه گرمسیری آسیای جنوب غربی و با مرگ و میر بالایی همراه نیست ولی میزان ابتلا بالا و ایجاد ناحیه مدیترانه آندمیك است. اگر چه بیماری سالك معموال ضایعات بد شكل پوستی كه در برخی موارد تا بیش ازیكسال باقی می ماند و جوشگاه (اسكار)پس از بهبودی آن نیز كه حتی با درمان استاندارد تا آخر عمر وجود دارد، قابل توجه است و موجب اذیت و آزار بیمار می گردد. از طرف دیگر عوارض باكتریایی و قارچي ثانویه شامل عفونت نسوج سطحی و عمقی، آبسه، سپتی سمی، و حتی كزاز از عوارض زخم سالك می باشد كه ممكن است موجب ناتوانی و حتی مرگ بیمار گردد. اگر چه میزان بروز این عوارض ناچیز است ً تعداد بیمارانی كه دچار این عوارض می گردند قابل توجه خواهد بود. ولی با توجه به گستردگی بیماری سالك احتماال ساالنه 000 1500 نفر در دنیا به این بیماری مبتال می شوند كه بسیاری از آنها ثبت و گزارش نمی شوند. این بیماری در برخی موارد ایجاد ضایعات متعدد )تا بیش از300 عدد( كرده است.

اپيدميولوژي بیماری لیشمانیوز جلدی سالك

بيماري سالك از قديم در ايران شناخته شده بوده و در كتب قديم ايران از جمله قانون ابوعلي سينا از زخمي ياد شده به نام خيرونيه كه مدتها دوام داشته و درمانش مشكل و در برابر داروهاي گوناگون مقاوم بوده است و با نشانهها و عاليمي كه از اين زخم ذكر شده تصور مي رود كه زخم سالك باشد. از اوايل قرن بيستم مطالعات گستردهاي در مورد ليشمانيوز پوستي در اطراف تهران صورت گرفت از جمله در سال 1913 نليگان به مطالعه سگهاي ولگرد اطراف تهران پرداخت و متوجه وجود زخمهاي پوستي و ضايعات احشايي در اين سگها شد. در سال 1915 الشه 21 سگ ولگرد در تهران را مورد آزمايش قرار داد و 15 سگ را مبتال به سالك تشخيص داد. از سال 1320 به بعد پژوهشگران ايراني در زمينه اپيدميولوژي، اختصاصات آزمايشگاهي انگل، گونه هاي پشه خاكي آلوده و درمان موارد سالك مطالعات متعددي انجام دادند.

سالك نوع شهري در شهرهاي مشهد، شيراز، تهران، كرمان، نيشابور، يزد، بم و… وجود دارد كه ممكن است در هر منطقه شهري ديگر اتفاق بيفتد. سالك نوع روستايي در مناطقي از استانهای اصفهان، فارس، خوزستان، كرمان، گلستان، خراسان رضوي، خراسان شمالي، بوشهر، هرمزگان، سمنان، سيستان و بلوچستان، يزد، ايالم و … وجود دارد.

برای دانلود پی دی اف کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید :

راهنمای مراقبت لیشمانیوز جلدی (سالک) در ايران

نظرت درباره محتوا چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بده

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

مائده شرقی وب‌سایت
مدیر عامل موسسه آموزشی عصر جدید مامایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *