مراقبتهای ادغام یافته ناخوشیهای اطفال

مراقبت های ادغام یافته ناخوشهای اطفال _ کنکور ارشد مامایی
()

مقدمه

برنامه مراقبت ادغام يافته ناخوشيهاي اطفال (مانا) که بر پایه بسته خدمت استاندارد IMCI و نظرات کمیته علمی کشوری تدوین شده است، با بهبود عملکردهای مراقبت کودک بیمار در سطوح مختلف ارائه خدمت، می تواند در کاهش مرگ و میر، عوارض بیماری ها، بهبود وضعیت تغذیه و اصلاح اختلال رشد درکودکان همراه با مدیریت هزینه و منابع موفق شود.

خدمات مانا بعنوان یکی از بسته های خدمت نظام سالمت کشور باگذشت بیش از دو دهه از اجرای آن بنا به الزامات علمی، اجرایی و اجتماعی …. باز نگری و روزآمد شده است و رویکردهای تازه ای به آموزشها، فرآیندها، خدمات مرتبط و مکانیسم های گزارش دهی و پایش در نظر گرفته شده است. این دستورالعمل در توضیح و تبیین فرآیندهای اجرایی این بسته خدمت تهیه شده است. بدیهی است که در مسیر اهداف اختصاصی برنامه و بر اساس تفاوتهای شرایط جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی، برنامه ریزی و اجرای تصمیمات محلی و منطقه ایی به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات،در قالب بسته خدمت مانا بر عهده معاونت بهداشتی هردانشگاه/ دانشکده است.

فرایند ارایه خدمت :

الف) ارائه خدمت ويزيت پزشک :
در صورت حضور پزشک ویزیت کودکان بیمار در مرکز/ خانه/ پایگاه بهداشتی توسط پزشک و بر اساس محتوای بوکلت پزشک انجام میشود. در این فرآیند مراقبین سالمت موظف به همکاری با پزشک در زمینه انجام برخی خدمات همراه از قبیل انجام پایش رشد، واکسیناسیون، مشاوره ها و پیگیری ها می باشند. مکانیسم های تریاژ بیماران، ارائه خدمات، نوبت دهی، دریافت تعرفه هزینه ها، ارجاع و … تابع مقررات، اصول کلی و روتین مرکز در ویزیت بیمار توسط پزشک میباشد.

ب) اراِئه خدمت مراقبت غیر پزشک :
در صورت مراجعه کودک بیمار به پایگاه یا خانه بهداشت مراقب سالمت/ بهورز مراقبت کودک بیمار را براساس پزشک بوکلت غیر پزشک مانا انجام میدهد و همچنین اگر در مرکز خدمات جامع سالمت، به دلایل مختلف حضور ندارد مراقب سلامت موظف است در بدو ورود بیمار علائم خطر فوری و علائم خطر در کودک را کنترل کرده و سپس سایر ارزیابی ها را تکمیل نموده و اقدامات مربوط به هر طبقه بندی را انجام داده و ثبت کند. در این صورت درمان ها طبق بوکلت انجام شده و داروهای مورد نیاز بیمار از دارونامه تامین می شود.

برای دانلود پی دی اف کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مراقبتهای ادغام یافته ناخوشیهای اطفال

نظرت درباره محتوا چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بده

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

مائده شرقی وب‌سایت
مدیر عامل موسسه آموزشی عصر جدید مامایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *