درآمد رشته مامایی در ایران و خارج چگونه تعیین می شود؟

درآمد رشته مامایی در ایران و خارج
()

با توجه به افزایش جمعیت جهان و نسبت تعداد زنان بارور به جمعیت کل، تقاضا برای خدمات مامایی رو به افزایش بوده و به همین سبب، درآمد ماماها معمولا مناسب و قابل قبول است؛ این تقاضا منجر به افزایش فرصت‌های شغلی و درآمدهای مناسب برای فارغ­التحصیلان رشته مامایی شده است. با توجه به اهمیت و ضرورت خدمات مامایی در جامعه، تلاش‌های فراوانی برای ترویج و توسعه این رشته در سراسر جهان و ایران صورت گرفته است. همچنین، افزایش آگاهی عمومی درباره حقوق و نقش ماما در جامعه، باعث شده که بسیاری از زنان به دنبال خدمات مامایی حرفه‌ای باشند. در ادامه، به بررسی درآمد رشته مامایی در ایران و جهان خواهیم پرداخت.

معرفی رشته مامایی و ماما

یکی از موضوعاتی که همواره توجه داوطلبان و علاقه‌مندان به ورود در حوزه مامایی را به خود جلب می‌کند، بازار کار، میزان حقوق و درآمد این رشته پیراپزشکی است. رشته مامایی، یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی است که به مشاوره و مراقبت از زنان در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان می‌پردازد. درآمد این رشته بستگی به عوامل مختلفی از جمله: محل کار، سابقه کار، تجربه و تخصص هر ماما دارد.

همان­طور که در مقدمه بیان شد، مامایی یک شاخه از پزشکی است که بر توجه، مراقبت و کمک به زنان در طول بارداری و بعد از آن تمرکز دارد. ماماها در این دوران، به عنوان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در حفظ سلامت و رضایت زنان، نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. آن‌ها همچنین به عنوان مشاوران و آموزش دهندگان عمل می‌کنند و راهنمایی­ها و آموزش­های ضروری را به زنان ارائه می‌دهند تا سلامت خود و نوزادان خود را تضمین کنند.
می­توان گفت که با توجه به اهمیت و حساسیت این حوزه، نیاز همیشگی به آن در جوامع و تعداد محدود ماماها در هر منطقه، درآمد شاغلین این حوزه معمولا مطلوب و مورد رضایت است. همچنین، با پیشرفت علم و فناوری در حوزه پزشکی و توسعه تخصص‌های جدید، ماماها می‌توانند با کسب مهارت‌های بیش­تر و  جدیدتر، درآمد خود را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید : بهترین گرایش ارشد مامایی / کدام گرایش مامایی بهتر است؟

ویژگی‌های شخصیتی یک ماما خوب

اگرچه مدارک تحصیلی برای یک ماما ضروری است، اما همه چیز نیست. برای موفقیت در حرفه مامایی، باید از ویژگی‌های شخصیتی زیادی برخوردار باشید که در ادامه به آن­ها می­پردازیم.
– ماما نیازمند آرامش در موقعیت‌های استرس‌زا است که باعث آسودگی دیگران می‌شود؛ از آن­جایی که بسیاری از زایمان‌ها، چالش‌ها و پیامدهایی دارند، طبع آرامش‌بخش و مراقبت‌کننده برای تبدیل شدن به یک مامای حرفه­ای و موفق ضروری است.
– توانایی ارتباط مؤثر نیز برای ماماها لازم است، زیرا شما در صورت وقوع اضطراب یا پیگیری پزشکی، باید دستورالعمل‌ها را به صورت روشن و مختصر ارائه کنید. به همین دلیل، باید قادر باشید با مواقع دلخراش به عنوان یک ماما کنار بیایید.
– مهارت‌های اجتماعی شما بسیار حائز اهمیت است، زیرا شما مجبور خواهید بود به سوالات پاسخ داده و مشاوره ارائه کنید. این ویژگی یکی از مهم­ترین عوامل تاثیرگذار بر درآمد رشته مامایی است. والدین منتظر شما هستند تا فرزند عزیزشان را به سلامت تحویل دهید، بنابراین به عنوان یک ماما، باید قابلیت برقراری رابطه قوی و مثبت را داشته باشید.
– در عین حال، حس شوخ‌طبعی شما، هر روز در این موقعیت آزمایش خواهد شد. افراد در موقعیت‌های استرس‌زا به عنوان یک مکانیسم مقابله­ای از کمدی و شوخ‌طبعی استفاده می‌کنند. خندیدن یا لبخند زدن به کسی، معمولا به کاهش هرگونه تنش و اضطرابی کمک می‌کند.

سایر ویژگی‌ها

– یک ویژگی شخصیتی حیاتی دیگر برای یک ماما موفق، داشتن تحمل عاطفی و روانی است. ممکن است با موقعیت‌هایی سر و کار داشته باشید که برایتان دشوار است و جدا کردن خود از این موقعیت‌ها از نظر عاطفی بسیار ضروری است.
– توجه به جزئیات نیز برای ماماها لازم است، زیرا شما باید مرتبا بیماران خود را مشاهده و نظارت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مراقبت­های مناسب و صحیحی دریافت می­کنند.
– یک ماما موفق همچنین باید توانایی انجام اقدامات لازم به صورت مستقل را داشته باشد. در صورت وقوع اضطراب پزشکی یا هرگونه چالش، باید قادر باشید به سرعت و به طور کارآمد عمل کنید.

وظایف و مسئولیت­های ماما

بخشی از مهم­ترین وظایف و مسئولیت­های یک ماما موفق به شرح زیر است:
1- پیش­بینی و مراقبت از نیازهای بیمار: ماما باید نیازهای فیزیکی و روحی بیمار را تشخیص داده و به آن­ها پاسخ دهد. او باید مراقبت­های اولیه از جمله تغذیه، بهداشت شخصی، تمیز کردن، تعویض پوشک، دارو دادن و تزریقات را انجام دهد؛ ارائه صحیح این مراقبت­ها، سبب رضایت بیمار از ماما می­شود و عاملی موثر در درآمد رشته مامایی است.
2- ارائه آموزش به بیمار و خانواده: ماما باید به بیمار و خانواده، اطلاعات لازم درباره سلامت فرد و روش­های مراقبت از خود و کودک را ارائه دهد.
3- مشاهده و ثبت علائم بیماری: ماما باید نشانه­های بیماری را مشاهده و رصد کرده و آن­ها را به پزشک گزارش دهد. او باید تغییرات در وضعیت سلامت بیمار را ثبت کند و اقدامات لازم را برای درمان انجام دهد.
4- حضور در عمل جراحی: ماما باید در عمل جراحی حضور داشته باشد و به پزشک در طول عمل کمک کند. او باید ابزارهای جراحی را فراهم کرده، بیمار را آماده و در مراحل مختلف عمل کمک کند.

سایر وظایف

5- ارائه حمایت عاطفی: ماما باید به بیماران و خانواده­هایشان حمایت عاطفی ارائه دهد. او بایستی به آن­ها گوش داده، صحبت کند و احساساتشان را درک کند. وی باید با برقراری ارتباط به شیوه­ای درست، آن­ها را در مواجهه با مشکلات و استرس­های پیش رو یاری کند.
6- همکاری با تیم درمانی: ماما باید با سایر اعضای تیم درمانی همکاری کند و اطلاعات لازم را با آن­ها به اشتراک بگذارد تا بهبودی بیمار را تسریع بخشد.
7- حفظ محرمانگی: ماما باید اطلاعات شخصی و حریم خصوصی بیمار را حفظ کند. او باید از انتشار اطلاعات شخصی بیمار خودداری کرده و قوانین حفاظت از حریم خصوصی را رعایت کند.
8- به­روزرسانی دانش خود: ماما باید خود را به­روز نگه دارد و به طور مداوم، آخرین دستاوردها و تکنیک­های پزشکی را مطالعه کرده، در دوره­های آموزشی شرکت کند و مهارت­های جدید را به دست آورد.

درآمد رشته مامایی در ایران و جهان

در این بخش، درآمد و حقوق دریافتی این رشته را در ایران و چند کشور دیگر بررسی می­کنیم.

میزان حقوق رشته مامایی در ایران

حقوق و درآمد رشته مامایی در ایران ممکن است متفاوت باشد و به عوامل مختلفی، از جمله سابقه کار، تحصیلات، محل کار و تخصص­های خاص، بستگی داشته باشد. با این حال در حالت کلی، ماماها در ایران به طور معمول درآمد مناسبی دارند.
افراد فارغ­التحصیل در مقطع لیسانس این رشته، معمولا در بیمارستان­ها، مراکز بهداشتی-درمانی و مطب­های خصوصی مشغول به کار هستند. حقوق آن­ها ممکن است بسته به سابقه کار و تخصص­های ویژه متفاوت باشد. در حال حاضر، درآمد این رشته بنابر ضوابط مصوب قانون کار در ایران، حدودا مبلغ 5 میلیون تومان است. البته لازم به ذکر است که افراد با سابقه، در صورت دریافت مجوز مطب، می­توانند درآمد خود را به 10 میلیون تومان و حتی بیش­تر ارتقا دهند.
برخی از ماماها می­توانند با ارائه خدمات خود به صورت خصوصی و در منزل، درآمد بیش­تری داشته باشند. به علاوه، برخی از ماماها ممکن است در دوره­های آموزشی شرکت کرده و مهارت­های جدیدی را به دست آورده باشند که می­تواند به افزایش درآمد آن­ها کمک کند. همچنین، فعالیت در تحقیقات پزشکی و آموزش دانشجویان نیز می­­تواند سبب افزایش درآمد آن­ها شود.
باید توجه داشته باشید که این اطلاعات بر اساس وضعیت کنونی ثبت شده و ممکن است در آینده تغییر کند. همچنین، درآمد ماماها ممکن است در مناطق شهری و روستایی متفاوت باشد. بنابراین، بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق­تر، به سازمان­های مربوطه مراجعه کرده و یا با ماماهای محلی صحبت کنید.

بیشتر بخوانید : چارت ارشد مامایی برای گرایش ها

میزان حقوق رشته مامایی در کانادا

رشته مامایی، یکی از رشته­هایی است که طی سال­های اخیر در کانادا، برای جذب و ترغیب فارغ­التحصیلان به فعالیت در آن، اقدامات مناسبی انجام شده است. با توجه به تغییر و تحولات در زمینه بهداشت و درمان این کشور و کمبود نیروی کار در این حوزه، کانادا می­تواند مقصدی مناسب جهت مهاجرت و ادامه تحصیل در رشته­های علوم پزشکی از جمله مامایی باشد.
درآمد رشته مامایی در استان­های کانادا با یکدیگر متفاوت است، اما بر اساس داده­های موجود در سایت ca.talent می­توان گفت که این مبلغ حدودا 86.573 دلار به صورت سالانه و در واقع 44 دلار به ازای هر ساعت است. این میزان ممکن است بر اساس سابقه و محل کار افراد متفاوت باشد.

میزان حقوق رشته مامایی در آمریکا

مطابق با مطالعات و بررسی­های انجام شده، رشته مامایی در آمریکا، رشته­ای با بازار کار خوب و حقوق مناسب است. پیش­بینی­ها نشان می­دهد که پیشرفت مامایی در آمریکا تا سال 2030، صعودی و چشمگیر خواهد بود. علی­رغم ضعف­ها و مشکلات موجود در سیستم بهداشتی و درمانی این کشور پیشرفته، نیاز به نیروی کار فعال در رشته مامایی، در حال افزایش است.  بر اساس اطلاعات موجود در سایت salary، میانگین درآمد سالانه یک ماما در آمریکا، حدودا 116.892 دلار است.

میزان حقوق رشته مامایی در انگلستان

بنابر آمار منتشر شده از کالج مامایی انگلستان، این کشور با کمبود 3500 نیروی کار در حوزه مامایی مواجه است. این آمار نشان می­دهد که افراد پس از اتمام تحصیل در این رشته، به­صورت قطعی وارد بازار کار و استخدام می­شوند.
جالب است بدانید که در انگلستان، اگر فردی بدون مدرک مامایی در پروسه زایمان یک خانم حضور و دخالت داشته باشد، مجرم شناخته می­شود!
مطابق با داده­های موجود در سایت uk.talent، درآمد رشته مامایی به طور متوسط، 38.055 یورو در سال، معادل 20 یورو در ساعت اعلام شده است.

میزان حقوق رشته مامایی در آلمان

در کشور آلمان، هر خانم بایستی به طور قانونی، یک ماما در طول بارداری و زایمان همراه خود داشته باشد. در این کشور، با توجه به کمبود نیروی فعال و متخصص، سیاست­هایی جهت ترغیب و جذب نیروی فعال و ماهر اتخاذ شده است؛ برای مثال، افراد از زمان شروع به فعالیت در زمینه مامایی، تحت پوشش بیمه خواهند بود. آمار موجود در سایت erieri نشان می­دهد که میانگین حقوق دریافتی یک ماما در آلمان، 80.482 یورو در سال است.

میزان حقوق رشته مامایی در ترکیه

یکی از دلایلی که سالانه سبب مهاجرت تعداد زیادی دانشجوی مامایی به ترکیه می­شود، ارائه مدرک معتبر و بین­المللی رشته مامایی است. ترکیه همچنین به سبب داشتن سیستم پزشکی پیشرفته، به مقصدی مناسب برای مهاجرت دانشجویان مامایی تبدیل شده است.
مطابق با داده­های موجود در سایت salaryexplorer، میزان درآمد سالانه یک ماما در ترکیه، حدودا 93.200 لیر است.

کلام آخر

در نهایت می­توان گفت که در ایران، درآمد این رشته نسبتا مناسب است. ماماها در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درآمد قابل توجهی دارند و در برخی موارد می‌توانند در مطب خصوصی خود فعالیت کنند که درآمد آن­ها را افزایش می‌دهد. اما در نمونه­های بررسی شده دیگر مانند کانادا، انگلستان، آمریکا و آلمان، درآمد رشته مامایی به طور کلی بالاتر است. این کشورها دارای سیستم بهداشت عمومی قوی هستند و ماماها حقوق و فرصت­های شغلی مناسبی دارند. همچنین، برنامه­های تحصیلی برجسته و سازمان­های حرفه­ای در این کشورها وجود دارد که به ماماها امکانات و فرصت­های پیشرفت بیش­تری می‌دهد.
بنابراین، اگر شما به تحصیل و کار در زمینه مامایی علاقه دارید و می‌خواهید درآمد مناسبی داشته باشید، می‌توانید برای مهاجرت به کشورهای ذکر شده اقدام کنید؛ البته قبل از تصمیم گیری، بهتر است با مراجعه به سازمان­های مربوطه و گرفتن اطلاعات دقیق­تر، تصمیم خود را نهایی کنید.

نظرت درباره محتوا چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بده

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

مائده شرقی وب‌سایت
مدیر عامل موسسه آموزشی عصر جدید مامایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *