راهنمای انتخاب رشته در ارشد مامایی

انتخاب رشته ارشد مامایی
()

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته مامایی را داشته باشید، بعد از قبولی در آزمون ارشد نیاز است تا انتخاب رشته ارشد مامایی را انجام دهید. مانند تمامی رشته‌های تحصیلی، انواع مختلف گرایش‌ها در مقطع فوق‌لیسانس مامایی وجود دارند که نیاز است ابتدا درباره آن‌ها آگاهی کسب کرده و سپس انتخاب را انجام داد. اگر به‌تازگی کنکور قبول شده‌اید یا قصد شرکت در آزمون ارشد مامایی را دارید، یک راهنمای عالی انتخاب رشته برای شما آماده کردیم. در این صورت قادر خواهید بود تصمیم درست را بگیرید.

مرحله اول انتخاب رشته ارشد مامایی: آشنایی با گرایش ها

نخست بهتر است بدانیم که قرار است چه رشته ها و گرایش‌هایی در ارشد مامایی وجود دارد. زمانی که دانشجویان دوره کارشناسی مامایی را آغاز می‌کنند، نیاز به انتخاب گرایش ندارند. اما با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند فوق لیسانس، باید بر اساس علاقه و البته استعداد خود یکی از گرایش‌های موجود را انتخاب کنند.

گرایش باروری در ارشد مامایی

یکی از معروف‌ترین گرایش‌های مامایی، باروری است. این قسمت مربوط به مراقبت‌های قبل و بعد از دوران بارداری است. تمامی زنانی که قصد بارداری دارند در این دوران باید زیر نظر یک ماما باشند. به همین دلیل است که بیشتر دانشجویان این گرایش را انتخاب می‌‌کنند. زیرا بازارکار آن بهتر از دیگر گرایش‌ها است.

بیشتر بخوانید : در مورد رشته مامایی چه میدانید

 

گرایش مامایی جامعه نگر در ارشد مامایی| انتخاب رشته ارشد مامایی

این گرایش از مامایی فراتر از مراقبت‌های فردی است و شیوه‌های جامعه محور را در بر می‌گیرد. دروسی مانند مامایی در جامعه نیز در این گرایش تدریس می‌شوند که به دانشجویان درباره جمعیت‌شناسی و البته افزایش آن آموزش داده خواهد شد.

گرایش مشاوره در مامایی در ارشد مامایی

برای انتخاب رشته ارشد مامایی می‌توانید مشاوره در مامایی را نیز انتخاب کنید. این گرایش همان‌طور که از نام آن پیداست بیشتر مشاوره محور است و می‌تواند زنان مراجعه کننده را در زمان مناسب به دکتر زنان ارجاع دهد. ارجاع به موقع باعث درمان بهتر بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

گرایش آموزش مامایی در ارشد مامایی

آموزش مامایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه می‌شود. در این گرایش، فرد بعد از فارغ التحصیلی می‌تواند به آموزش افراد دیگر برای مامایی بپردازد.

گرایش مامایی قانونی در ارشد مامایی

از دیگر گرایش‌های پرطرفدار در رشته مامایی، مامایی قانونی است که تلفیقی از مامایی و پزشکی قانونی بوده و در آن به دروسی مانند جرم شناسی، خشونت علیه زنان و کودکان و غیره پرداخته می‌شود. درواقع علاوه بر مامایی باید دروس قانونی نیز در این رشته خوانده شود؛ بنابراین بهتر است شرط علاقه در این گرایش بیشتر در نظر گرفته شود. ممکن است کار آینده خود را در پزشکی قانونی شروع کنید که این باید با روحیات شما سازگار باشد.

انتخاب دانشگاه برای ارشد مامایی

مرحله بعدی بعد از آشنایی با گرایش‌ها، انتخاب دانشگاه مورد نظر است. شما می‌توانید از بین تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دوره‌های روزانه و شهریه‌پرداز انتخاب خود را انجام دهید. ابتدا باید به ظرفیت‌ها در دفترچه انتخاب رشته دقت کنید.

 به عنوان مثال جمع کل ظرفیت ارشد مامایی در سال 1401-1402 روزانه 134 نفر و شهریه‌پرداز 45 نفر بوده است. منظور از شهریه‌پرداز همان بین الملل است. دانشگاه آزاد در این میان سهمی ندارد و افراد فقط می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی ادامه تحصیل دهند. شما باید اولویت‌های انتخاب گرایش را بر اساس علاقه و دانشگاه به ترتیب در فرم انتخاب رشته ارشد مامایی وارد کنید. به خاطر میزان کم ظرفیت باید رشته‌ها را به دقت انتخاب کنید و البته از رتبه خوبی نیز برخوردار باشید.

شانس قبولی در ارشد مامایی

یکی از سوالات متداول که همیشه برای پذیرفته‌شدگان کنکور ارشد مامایی وجود دارد، احتمال قبولی در رشته‌های مورد علاقه است. برای آگاهی و تخمین باید ظرفیت و پذیرش سال قبل را بررسی کرد. البته باید توجه داشته باشید که سهمیه‌های 5 درصد و 25 درصد ایثارگران نیز وجود دارند. برای اینکه بهتر بتوانید محاسبه شانس قبولی به همراه سهمیه‌ها را درک کنید، یک مثال در این‌جا ارائه می‌دهیم.

به عنوان مثال تصور کنید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 20 نفر ظرفیت پذیرش دارد. 5 نفر از این افراد را سهمیه 25 درصد و 1 نفر سهمیه 5 درصد را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین 14 نفر برای افراد باقیمانده و سهمیه آزاد در نظر گرفته می‌شود.

همچنین شما باید اولویت‌بندی را نیز در نظر بگیرید. درواقع مهم‌ترین عامل بعد از اطلاع از شانس قبولی همین موضوع است. ابتدا باید رتبه خود در سهمیه، محل سکونت، شهریه و علاقه را در نظر بگیرید. سپس دانشگاه مورد نظر را نیز بر همین اساس انتخاب کنید. فراموش نکنید که توجه به این عوامل بسیار بر شانس قبولی شما تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید : مامایی یا علوم آزمایشگاهی

نکات مهم انتخاب رشته ارشد مامایی

حال که با سازوکار انتخاب رشته و گرایش‌ها به خوبی آشنا شدید، می‌توانید انتخاب‌ را آغاز کنید. اما قبل از آن اجازه دهید تا به تعدادی از نکات مهم که می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند، اشاره کنیم. مسئله انتخاب رشته ارشد مامایی برای فردی که در کنکور آن پذیرفته شده است، بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود. زیرا اولا باید شانس قبولی خود را بالا ببرد، ثانیا برای دو سال در گرایش مورد نظر تحصیل کرده و سپس فعالیت بر اساس آن آغاز شود؛ بنابراین توجه به نکات کلیدی در این قسمت بسیار مهم است.

  • دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دقیق بخوانید. هرچقدر اطلاعات شما درباره این دفترچه بیشتر باشد، انتخاب شما نیز اصولی انجام خواهد شد.
  • اگر شما در کنکور سراسری مجاز شده‌اید، به هیچ وجه نشان دهنده قبولی صدرصد شما نیست. درواقع شما برای انتخاب رشته مجاز هستید و باید آن را کاملا دقیق انجام دهید.
  • اگر تعداد ظرفیت پذیرش از رتبه شما کمتر بیشتر باشد، هرگز به این معنا نیست که شما کاملا قبول هستید. بلکه بازهم باید انتخاب خود را بر اساس اولویت‌ها انجام دهید.
  • رتبه‌ای که شما در سهمیه آزاد کسب کرده‌اید (در صورتی که سهمیه ایثارگر نداشته باشید) شاخص قبولی شما است. به هیچ وجه به رتبه بدون سهمیه خود برای انتخاب رشته اتکا نکنید؛ زیرا ارزشی برای آن وجود ندارد.
  • ممکن است از رتبه کسب شده خود راضی نباشید. در این صورت به شما توصیه می‌کنیم شانس خود برای انتخاب رشته را از دست ندهید و حتما آن را انجام دهید.
  • از یک مشاور حاذق یا فردی که قبلا انتخاب رشته انجام داده است کمک بگیرید. استفاده از تجربیات فردی دیگر در این زمینه، برای یک انتخاب صحیح می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. با این حال همیشه باید علاقه شما در اولویت باشد.
  • حتما قبل از وارد کردن کدها در سایت انتخاب رشته ارشد مامایی، آن‌ها در کاغذ نوشته و چندین بار بررسی کنید. در زمان ورود اطلاعات به سایت نیز چندین بار آن‌ها را بخوانید تا از درستی موارد وارد شده مطمئن شوید. استرس را از خود دور کنید تا برای این کار تمرکز داشته باشید.

سخن پایانی

انتخاب رشته ارشد اصولی برای متقاضیان در هر رشته از جمله مامایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فردی که مجاز به این کار است، ابتدا باید گرایش‌ها و دانشگاه‌های مورد نظر به همراه ظرفیت آن‌ها را بررسی کرده و سپس با کمک دفترچه راهنما و البته یک مشاور مجرب انتخاب رشته خود را آغاز کند. فراموش نکنید که توجه به نکات کلیدی در انجام این کار می‌تواند بسیار بر شانس قبولی شما تاثیر بگذارد. پس انتخاب رشته خود را با نهایت دقت انجام دهید. از اینکه نظرات خود و اطلاعات بیشتر را با ما به اشتراک می‌گذارید، بسیار سپاس‌گزاریم.

نظرت درباره محتوا چیه؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بده

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

مائده شرقی وب‌سایت
مدیر عامل موسسه آموزشی عصر جدید مامایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *